Agong Lantik Ismail Sabri Sebagai Perdana Menteri Ke-9

Baca versi Jawi di sini.

Yang di-Pertuan Agong berkenan melantik Dato’ Seri Ismail Sabri Yaakob sebagai Perdana Menteri Malaysia hari ini, menurut kenyataan yang dikeluarkan Datuk Pengelola Bijaya Diraja.

[baca biodata Ismail Sabri Yaakob]

Ismail, 61, dijadualkan untuk mengangkat sumpah jawatan sebagai Perdana Menteri Malaysia pada hari esok, Sabtu 21 Ogos 2021 pada jam 2.30 petang di Istana Negara, Kuala Lumpur.

“Proses seterusnya ialah Istiadat Pengurniaan Suratcara Pelantikan dan Mengangkat serta Menandatangani Sumpah Jawatan sebagai Perdana Menteri yang dijadualkan pada 21 Ogos 2021 (Sabtu), jam 2.30 petang, di Istana Negara.”

Pencalonan Perdana Menteri dibuat berdasarkan surat-surat akuan daripada semua Ahli Dewan Rakyat dengan tujuan untuk membantu Seri Paduka Baginda membuat keputusan bagi melantik seorang Ahli Dewan Rakyat yang pada hemat Baginda mungkin mendapat kepercayaan majoriti di Parlimen.

“Istana Negara telah menerima pencalonan nama-nama bakal Perdana Menteri daripada 220 Ahli-ahli Dewan Rakyat, masing-masing menerusi surat akuan (statutory declaration) pada 18 Ogos lalu.

“Dari surat-surat akuan tersebut seramai 114 Ahli Dewan Rakyat telah mencalonkan Ismail Sabri Yaakob (Ahli Parlimen Bera), jumlah majoriti yang mencukupi untuk membentuk kerajaan.

“Susulan itu, Seri Paduka Baginda telah berkenan menerima menghadap 114 Ahli Dewan Rakyat semalam, 19 Ogos, untuk mengesahkan kepercayaan mereka ke atas ahli Dewan Rakyat yang telah dicalonkan untuk dilantik sebagai Perdana Menteri.”

Seri Paduka Baginda turut menzahirkan harapan Baginda agar pelantikan Perdana Menteri baharu ini dapat mengakhiri kemelut politik dengan segera, dan kesemua Ahli-ahli Dewan Rakyat dapat mengetepikan agenda politik dalam usaha menangani wabak Covid-19.

“Seri Paduka Baginda menzahirkan harapan agar dengan pelantikan Perdana Menteri baharu ini, kemelut politik dapat diakhiri dengan segera dan kesemua Ahli-ahli Dewan Rakyat dapat mengenepikan agenda politik dengan bersatu hati dan bersepakat berusaha menangani pandemik Covid-19 demi kepentingan rakyat dan negara.

“Seri Paduka Baginda mengulangi pandangan bahawa rakyat tidak wajar dibebankan dengan kemelut politik yang tidak berkesudahan pada ketika negara bergelut menghadapi isu kesihatan dan kemurungan ekonomi akibat pandemik Covid-19.”

Keputusan Yang di-Pertuan Agong dibuat selepas Perbincangan Khas Raja-raja Melayu yang berlangsung di Istana Negara petang tadi, bagi tujuan membuat keputusan mengenai perihal pemilihan Perdana Menteri ke-9.

Lebih lanjut: Raja-raja Melayu Selesai Bermesyuarat di Istana Negara

Sebuah undi kepercayaan bakal diadakan di Parlimen untuk mengesahkan keabsahan beliau sebagai Perdana Menteri Malaysia.

Author: Ahmad Ali Karim

Blogger. Columnist at Utusan Malaysia. RCE Youth Coordinator at RCE Greater Gombak. Secretary at Pertubuhan Permuafakatan Pendidikan Malaysia (ME'DIDIK).

2 thoughts on “Agong Lantik Ismail Sabri Sebagai Perdana Menteri Ke-9”

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.