PRN Johor: Benar Bacaan Saya

Susulan kekalahan teruk parti-parti pembangkang di Johor, alasan demi alasan telah diutarakan oleh parti-parti yang tewas bagi menjustifikasikan kekalahan mereka; satu amalan biasa bagi orang-orang politik.

Walhal, bagi saya hal ini sudah dapat dijangka jika kita jujur dalam menganalisa data dan sentimen pengundi di lapangan.

Jelas benar bacaan politik saya sehari sebelum hari mengundi ketika dijemput menjadi salah seorang panel bagi program Analisis di TV Al-Hijrah bersama pengacara Finaz Yunus.

Bersama dua pemimpin politik iaitu Mohamed Sukri Omar dan Rasid Abu Bakar kami menganalisis isu panas, “Calon Muda Pilihan Pengundi Muda Johor?”.

Tonton rakaman penuh episod Analisis @ TV AlHijrah

Mohamed Sukri Omar ialah Ketua Pemuda Pas dan PN Selangor manakala Rasid Abu Bakar merupakan Ketua Penerangan Muda Johor merangkap calon Parti Ikatan Demokratik Malaysia (Muda) bagi DUN Larkin.

Sebagai pelajar generasi Undi18 yang bukan ahli mana-mana parti politik, pendapat saya lebih tertumpu kepada data serta isu sebenar dan bukannya untuk mempromosikan propaganda politik menurut naratif politik kepartian.

Saya membaca politik orang muda Johor (OMJ) daripada sudut perspektif rentak politik Bangsa Johor.

Bangsa Johor sudah lama matang berpolitik. Gaya politik orang Johor begitu unik dan mungkin sukar untuk difahami oleh orang luar tanpa mendalami jati diri Bangsa Johor.

Akibatnya, ada pemimpin politik yang bukan sekadar cuba membawa masuk gaya politik luar, malah mendakwa cara merekalah yang betul; lantas mengungkapkan ayat-ayat aneh yang merendah-rendahkan Bangsa Johor apabila gagal mendapat sokongan.

OMJ sudah muak dengan cara politik lama dan janji politik yang retorik.

Tiada tahu menari, dikatakan lantai jungkang-jungkit. Tak tahu menganyam, pandan disalahkan.

Lihat keputusan penuh PRN Johor:
Pusat Maklumat PRN Johor
[ prnjohor.ahmadalikarim.com ]

Author: Ahmad Ali Karim

Blogger. Columnist at Utusan Malaysia. RCE Youth Coordinator at RCE Greater Gombak. Secretary at Pertubuhan Permuafakatan Pendidikan Malaysia (ME'DIDIK).

2 thoughts on “PRN Johor: Benar Bacaan Saya”

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.