Agenda LGBT Tersirat di dalam Buku Harapan?

Apakah maksudnya pendidikan jantina yang mahu diaplikasikan oleh pakatan DAP, PKR, PAN dan PPBM?

Pada muka surat 179 Buku Harapan, perkara ketiga di bawah, “Iltizam 3: Memastikan sistem pendidikan negara mengiktiraf dan membangunkan wanita” tertulis:

Persoalannya apakah pendidikan jantina yang dicadangkan itu sebenarnya ialah ‘gender education’?

Jika benar, apakah keperluan pendidikan jantina mahu dilaksanakan di Malaysia?

Adakah tujuannya untuk memperjuangkan hak pelajar perempuan di bidang pelajaran?

Amat tidak logik jika itulah tujuan mereka kerana perkara ini telah lama terlaksana di Malaysia; di mana ibubapa dan kerajaan Malaysia memberi sokongan dan peluang yang sama kepada pelajar perempuan dan lelaki untuk melanjutkan pelajaran, memilih bidang pelajaran serta kerjaya dan sebagainya.

Malah di Malaysia, jumlah pelajar perempuan yang menuntut di universiti adalah lebih tinggi berbanding jumlah pelajar lelaki.

Jadi, apakah sebenarnya yang ingin pakatan DAP, PKR, PAN dan PPBM perjuangkan melalui pendidikan jantina?

Kita boleh lihat dengan jelas bahawa gender education yang terpakai di seluruh dunia, juga mempunyai hala tuju untuk menafikan perkara stereotaip berkenaan jantina; termasuk mengamalkan konsep gender neutral, membenarkan konsep gender fluid dan seterusnya memberi kebebasan kepada individu itu untuk memilih gender mereka sendiri.

Maka, apakah ini tujuan sebenar pakatan DAP, PKR, PAN dan PPBM di sebalik memperkenalkan pendidikan jantina?

Ideologi ini dengan nyata bertentangan dengan ajaran Islam, agama bagi Persekutuan.

Kita sedar, ramai di antara pemimpin pakatan ini mesra-LGBT, dan pejuang tegar hak LGBT adalah penyokong pakatan DAP, PKR, PAN dan PPBM.

Anak kepada Marina Mahathir, Ineza Roussille semasa Himpunan Wanita #BantahPolitikToksik yang berlangsung pada 10hb September 2017.

Contohnya Maria Chin Abdullah yang akan bertanding atas tiket PKR adalah Pengerusi All Women Action Society (AWAM), Pengarah Eksekutif Persatuan Kesedaran Komuniti Selangor (Empower) dan bekas Pengerusi Bersih 2.0; AWAM dan Empower menganggotai Bersih 2.0 dan juga COMANGO; dan kedua-duanya, khasnya COMANGO memperjuangkan hak LGBT.

bendera-lgbt
Bendera LGBT dikibar pada perhimpunan Bersih 4

COMANGO membawa agenda LGBT hingga ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), supaya PBB mendesak kerajaan Malaysia mengiktiraf hak LGBT.

Jadi, apakah ini agenda halus pakatan DAP, PKR, PAN dan PPBM?

Author: Ahmad Ali Karim

Blogger. Columnist at Utusan Malaysia. RCE Youth Coordinator at RCE Greater Gombak. Secretary at Pertubuhan Permuafakatan Pendidikan Malaysia (ME'DIDIK).

3 thoughts on “Agenda LGBT Tersirat di dalam Buku Harapan?”

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.