Coronavirus: KKM Mencatat Kes Pertama di Malaysia

Baca versi Jawi di sini.

[Malaysiakini}- Kementerian Kesihatan Malaysia mengesan kes jangkitan novel coronavirus (2019-nCoV) yang pertama di negara ini.

Menteri Kesihatan Dr Dzulkefly Ahmad berkata ujian pengesanan dan pengesahan melibatkan tiga individu itu diperolehi dari pihak Makmal Kesihatan Awam Kebangsaan (MKAK) Sungai Buloh lewat malam semalam.

Beliau memberitahu sidang akhbar bahawa tiga pesakit itu mempunyai kaitan dengan bapa dan anak dari Wuhan, China, yang telah disahkan positif dengan virus itu di Singapura tiga hari lalu.

“Tiga kes positif adalah isteri lelaki berusia 66 tahun yang diuji positif di Singapura pada 22 Jan, dan dua cucu mereka berumur 11 dan 2 tahun.

“Mereka melancong dalam kumpulan 10 orang dari Wuhan, sebelum kedua-dua lelaki itu ditahan dan diuji positif di Singapura.

“Berikutan itu, lapan orang yang tidak menunjukan sebarang gejala telah dibebaskan oleh Kementerian Kesihatan Singapura (KKS) dan mereka datang ke Johor Bahru pada 23 Jan.

“Kami dimaklumkan oleh KKS dan segera menempatkan lapan individu itu, dan mengasingkan mereka untuk pemeriksaan,” kata Dzulkefly kepada media.

Menurutnya, keputusan ujian lapan individu itu diperoleh lewat malam tadi, dan pihak berkuasa kesihatan telah membawa dua kanak-kanak itu dan nenek mereka ke Hospital Sungai Buloh untuk dimasukkan ke wad pengasingan.

Ibu kanak-kanak itu, yang berumur 36 tahun, telah disahkan positif tetapi turut dibawa ke hospital untuk menjaga anak-anaknya di bawah pengawasan ketat.

Dzulkefly berkata empat pelancong lain yang ujian mereka negatif adalah pasangan suami isteri dan dua anak mereka. Mereka telah meninggalkan negara ini pagi tadi untuk kembali ke China.

Sementara itu, ditanya sama ada KKM mempunyai data mengenai bilangan pelawat dari Wuhan yang berada di Malaysia atau jumlah individu yang telah melawat ibu kota wilayah Hubei itu baru-baru ini, menteri itu berkata mereka perlu berhubung dengan Jabatan Imigresen.

Beliau berkata mereka bagaimanapun mempunyai data mengenai individu yang baru-baru ini melawat Wuhan yang mendapatkan rawatan di hospital dalam negara ini.

Menurut Dzulkefly, sejak 22 Jan, mereka telah menemui 11 suspek kes 2019-nCov di negara ini, tetapi 10 telah disahkan sebagai negatif.

Mereka adalah tujuh rakyat Malaysia yang baru-baru ini mengunjungi China, dua warga China dari Wuhan, dan seorang warga Jordan.

“Ujian yang keputusannya masih belum diperoleh melibatkan seorang rakyat Malaysia, yang baru-baru ini mengunjungi China.

“Dia kini ditahan di Hospital Kuala Lumpur,” katanya.

Dzulkefly tidak memberikan butiran lanjut mengenai identiti individu yang disyaki dijangkiti virus berkenaan, namun berjanji akan mengemaskini maklumat kepada media dari semasa ke semasa.

Kazakhstan Plane Crash: 15 Killed as Bek Air Flight Comes Down After Take-Off

[The National UAE}- A passenger plane with 100 people on board crashed Friday shortly after takeoff from Almaty airport in Kazakhstan, the government said, killing at least 15 people.

The crash injured at least 66 others, officials in Almaty said.

The Bek Air aircraft hit a concrete fence and a two-story building after takeoff from Almaty International Airport. It said the plane lost attitude at 7.22am.

In a statement on its Facebook page, the airport said there was no fire and a rescue operation got under way immediately following the crash.

The plane was flying to Nur-Sultan, the country’s capital formerly known as Astana.

The aircraft was identified as a Fokker-100, a medium-sized, twin-turbofan jet airliner. The company manufacturing the aircraft went bankrupt in 1996 and the production of the Fokker-100 stopped the following year.

President Kassym-Jomart Tokayev pledged to provide families of the victims with compensation and tweeted that those responsible “will be severely punished in accordance with the law.”

Tokayev also said that a government commission had been set up to investigate the circumstances surrounding the tragedy.

In March, a Bek Air Fokker-100 plane with 116 passengers made an emergency landing at the capital’s international airport after its landing gear failed to deploy. None of the passengers or five-member crew were injured.

Kazakhstan’s industry ministry said in a statement Friday that the Fokker-100 model would be grounded until the cause of the accident became clear.

Tanah Mendap Jalan Maharajalela ‘Telan’ Myvi Kuning

Keadaan Perodua Myvi yang terperosok ke dalam lubang akibat tanah mendap di Jalan Maharajalela malam tadi.(Gambar ihsan Sinar Harian)

(Sinar Harian) – KUALA LUMPUR – Seorang wanita mengalami detik cemas apabila kereta dipandunya terperosok di laluan yang tiba-tiba mendap di Jalan Maharajalela di sini lewat malam tadi.

Ketua Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Zulkefly Yahya berkata, kejadian berlaku pada jam 11.35 malam melibatkan sebuah kereta Perodua Myvi.

Menurutnya, ketika kejadian mangsa seorang pekerja swasta berusia 42 tahun yang beralamat di Kuala Berang, Terengganu memandu kereta itu bersendirian.

“Siasatan awal mendapati berlaku satu kejadian tanah mendap berkeluasan sekitar tiga meter persegi di Jalan Maharajalela menghala ke Jalan Loke Yew.

“Insiden itu menyebabkan kereta dipandu mangsa terjatuh ke dalam lubang,” katanya.

Beliau berkata, pemandu wanita terbabit tidak mengalami sebarang kecederaan dan siasatan dijalankan di bawah Rule 10 LN166/59.

Menurutnya, kerja-kerja membaik pulih laluan yang mendap itu telah dilaksanakan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) pagi tadi.

In photos: Venice “Acqua Alta” Flood (2019)

[CNN}- The Italian city of Venice is seeing its worst flooding in decades, prompting local authorities to submit a request for a state of emergency to the country’s central government, after an unusually high tide inundated the city on Tuesday.

Tides of 140 centimeters (55 inches) or more are known as “acqua alta” in Italian, and generally take place in winter time, according to Venice’s municipality website. The high tide on Tuesday peaked at 187 centimeters (74 inches), according to a statement from Venice’s government Wednesday morning.

It is the worst flooding in Venice since 1966, when the city was hit by tides up to 194 centimeters (76 inches), according to government statistics.

On Tuesday, the Tide Forecasting and Reporting Center of Civil Protection said that 45% of the city was flooded.

Hurricane Dorian: The Aftermath in Bahamas (In Photos)

The deadly storm, which was stuck in place over the island nation, has been pounding the northern Bahamas for nearly two days. (Photo credit to CBS News).

CNN – Grand Bahama is facing “extreme flooding” after receiving 30 inches of rain from Dorian, the National Hurricane Center said in its 10 a.m. ET update Tuesday.

The island faces yet another day of dangerous winds and life-threatening storm surge as Dorian continues to inch its way over the Bahamas.

Along with the tremendous amounts of rainfall, the NHC said, Grand Bahama is seeing wind gusts measured at 140 mph and storm surge of 10 to 15 feet above normal tide levels, causing destructive waves.

These hazards from Dorian are forecast to continue on Grand Bahama through most of the day.

Related article: Photos : Category 5 Hurricane Dorian Pounds Bahamas

Please click the photos for larger images:

Photos : Category 5 Hurricane Dorian Pounds Bahamas

(Image credit to Insider)

ABC New reported that the category 5 Hurricane Dorian, which came ashore on Elbow Cay of the Abaco Islands, is tied for the strongest Atlantic hurricane landfall on record, along with a hurricane on Labor Day in 1935 that struck the Florida Keys and moved up along the Gulf Coast of Florida.

The eye of the storm made a second landfall at 2 p.m. on the island near Marsh Harbour, and a third landfall an hour before midnight on the eastern end of Grand Bahama Island.

Devastating conditions continued on the Abaco Islands overnight, with western portions of Grand Bahama, including the main city of Freeport, seeing the situation head south through the early morning.

Below is a report by The Guardian – Category 5 Hurricane Dorian pounds Bahamas – as it happened:

  • Hurricane Dorian has pounded the northernmost islands of the Bahamas with winds reaching speeds of more than 220mph (355kmh).
  • The first death was reported from the hurricane by Eyewitness News in the Bahamas, which spoke with a woman who said she had learned her eight-year-old grandson had died, likely drowned, and her granddaughter was missing. Both children were in the Abaco Islands.
  • Dorian is the biggest storm to hit the island chain in modern times and has been described as “catastrophic” and posing a “life-threatening” risk.
  • Meteorologists are finding it difficult to predict the path of the hurricane because of its wide “cone of uncertainty”. Though the Bahamas will probably suffer the most devastation, the big question in terms of scale of potential human suffering is where and when Dorian will hit along the east coast of the US, where population density is so much greater.
  • Georgia and South Carolina issued evacuation orders for their coastal communities on Sunday night as the National Hurricane Center warned of storm surges that could reach 18ft to 23ft (5.5m-7m) above normal levels.
  • On Great Abaco Island in the Bahamas, footage emerged of floodwaters reaching halfway up the sides of family homes with parts of the roofs torn off. The island chain’s homes are built to withstand winds of at least 150mph (241km/h).
  • Bahamian prime minister Hubert Minnis said in a televised address: “This is probably the most sad and worst day of my life to address the Bahamian people. I just want to say as a physician I’ve been trained to withstand many things, but never anything like this.

Please click here the photos for larger images:

Kereta Hanyut Dalam Banjir di USJ

KUALA LUMPUR 15 Ogos – Hujan lebat selama lebih dua jam semasa orang ramai pulang dari tempat kerja petang ini menyebabkan beberapa kawasan di sekitar Lembah Klang dilanda banjir kilat.

Antara kawasan yang terjejas teruk adalah USJ 8 dan USJ 12 di Subang Jaya, Selangor yang mengakibatkan beberapa buah kenderaan dihanyutkan air manakala ratusan kenderaan terkandas dalam kesesakan.

Dalam video yang tular dalam laman sosial petang ini, beberapa buah kenderaan hanyut di depan IPD Subang Jaya ekoran kawasan berkenaan yang ditenggelami air sedalam hampir setengah meter.

Kawasan lain yang turut terjejas adalah Persiaran Kewajipan dari USJ menghala ke Puchong, sekitar pusat beli-belah IOI Mall, Da Men Mall menghala ke Subang dan Bandar Utama.

Kejadian turut mengakibatkan beberapa pokok tumbang selain kesesakan teruk dari kedua-dua arah. – UTUSAN ONLINE