[Rencana saya ini pernah disiarkan di Utusan Online Premium pada 25hb September 2019]
Dalam usaha membentuk sebuah negara bangsa yang maju dan berjaya, kita memerlukan generasi muda yang berilmu, berakhlak tinggi serta bersifat patriotik. Namun, ilmu yang harus dituntut mestilah ilmu yang membawa kepada kesejahteraan, dan bukannya ilmu yang merosakkan seperti ilmu mencuri, ilmu menipu serta ilmu jenayah yang lainnya. Ilmu sejahtera itu pula haruslah digunakan bagi tujuan yang baik. Contohnya ilmu berpidato haruslah digunakan untuk melahirkan kesedaran ke arah menyatu padukan rakyat dan bukannya untuk memecah belahkan rakyat dengan adu domba dan fitnah.
Begitu juga dengan ilmu agama, ianya harus digunakan dengan amanah dan bukannya untuk memberikan tafsiran yang songsang dan merosakkan akidah orang yang lain.
Namun, semakin maju negara dan semakin mewah kehidupan rakyat, timbul pula pelbagai gejala yang telah mengundang kecelaruan minda dalam kalangan remaja dan menjadikan mereka terlalu sibuk mencari keseronokan duniawi tanpa memikirkan tanggungjawab mereka kepada agama, bangsa dan tanah air.
Menunggang basikal lajak, merempit, menghisap vape, merokok, menyalah gunakan dadah dan gangsterisme adalah di antara gejala negatif yang kini melingkari kehidupan sebahagian remaja seawal ketika mereka masih di sekolah rendah.
Semakin ramai para remaja yang terlena dalam budaya hendonisme yang menjadikan mereka leka dengan perkara-perkara yang melalaikan contohnya hiburan yang tidak bermanfaat.
Mereka menilai erti kehidupan daripada aspek mencari keseronokan semata-mata, kononnya itulah degup jantung dan tujuan hidup mereka.
Malah perkara-perkara yang melalaikan itulah yang mereka angkat sebagai prioriti hidup, sehinggakan menuntut ilmu tidak lagi dianggap penting.
Kekurangan minat untuk membudayakan ilmu dalam kalangan remaja akan menyebabkan mereka mudah dipengaruhi oleh gejala negatif dan diperdayakan oleh mereka yang mahu mengambil kesempatan di atas kelemahan remaja.
Tanpa ilmu, remaja mungkin tidak dapat berfikir secara objektif dan konstruktif dalam menilai sesuatu perkara atau isu penting, maka seperti lalang yang ditiup angin mereka hanya mengikut trend pemikiran semasa dan kehendak persekitaran walaupun ianya merosakkan masa depan mereka.
Ilmu yang baik merupakan asas kepada hampir segala kebaikan dan kemajuan manusia, ilmu membantu manusia menyelesaikan masalah, menghadapi rintangan dan membantu manusia menilai perkara yang tersurat dan tersirat di sebalik sesuatu keadaan.
Sering timbul kekeliruan apabila kita memperkatakan tentang ilmu kerana ada yang merasakan bahawa ilmu yang patut dituntut oleh remaja hanyalah ilmu yang diajar di sekolah, maka menuntut ilmu adalah sekadar untuk berjaya dengan cemerlang di dalam peperiksaan.
Malah ramai ibu bapa yang beranggapan sedemikian sehingga mengabaikan ilmu kerohanian, kenegaraan, pembentukan sahsiah dan jati diri serta cabang ilmu lain yang tidak berkaitan dengan mata pelajaran di sekolah.
Ada juga ibu bapa yang beranggapan bahawa perkara lain di luar kurikulum pelajaran sekolah adalah perkara remeh dan tidak penting, oleh itu tidak perlu diberi penekanan.
Justeru, ibu bapa gagal mengajar ilmu kerohanian dan asas kenegaraan kepada anak-anak mereka, akibatnya ramai remaja membesar dengan jiwa yang kosong dan tanpa perasaan cinta terhadap negara sehingga ada yang akhirnya tersasar lantas mendokong ideologi anarkisme lantas melawan prinsip-prinsip agama dan negara.
Cara hidup ibu bapa yang tidak membudayakan ilmu juga mempengaruhi sikap remaja, di mana tidak wujud perbincangan ilmiah bersama keluarga dan masa bersama cuma dihabiskan dengan bersantai, membeli belah, menonton televisyen dan sebagainya.
Jarang sekali remaja diberikan pendedahan kepada ilmu kenegaraan secara mendalam serta dididik menghayati Perlembagaan Persekutuan, sejarah dan kedaulatan Raja-Raja Melayu, Kontrak Sosial serta asas kenegaraan yang lain dengan alasan ianya terlalu berat dan tambahan, ianya tidak akan menambah gred pelajar di dalam peperiksaan.
Disebabkan faktor ini ramai dalam kalangan remaja yang tidak berminat untuk mengkaji tentang perkembangan semasa negara dan hanya membaca apa yang ditularkan di media sosial yang belum tentu kebenarannya.
Melentur buluh biarlah dari rebungnya, ilmu agama, asas kenegaraan, sifat patriotisme dan nilai-nilai murni haruslah ditanam di dalam diri setiap kanak-kanak sebelum mereka meningkat usia remaja.
Remaja tanpa mengira bangsa dan agama haruslah membudayakan ilmu yang sejahtera supaya kita dapat hidup bersatu padu, hormat menghormati dan bertorelansi di bumi yang bertuah ini.
Remaja yang membudayakan ilmu akan membentuk satu generasi yang maju, unggul, lagi terampil demi membina masa hadapan negara bangsa yang lebih cemerlang.
One thought on “Tanpa Ilmu, Remaja Hanya Seperti Lalang”