Tragedi Hitam Bukit Kepong – Sejarah Hitam Yang Mesti Diingat

Galeri Darurat Bukit Kepong adalah sebuah muzium yang patut dilawati oleh seluruh rakyat Malaysia yang cintakan negara agar kita dapat menghargai perjuangan pihak polis dan melihat sendiri kekejaman pengganas komunis yang cuba merampas negara kita.

Pada tahun lepas, saya telah berpeluang melawat muzium yang dikendalikan dan dikawalselia oleh PDRM ini dan dapat menghayati dan memahami kejadian semasa peristiwa berdarah ini dengan lebih berkesan berbanding sebelum ini.

Lebih bermakna, Galeri Darurat Bukit Kepong ini dibina di kawasan asal Balai Polis Bukit Kepong yang telah diserang dengan ganas oleh pengganas komunis pada 23 Februari 1950.

Sudah 68 tahun berlalu semenjak tragedi hitam serangan ke atas Balai Polis Bukit Kepong di Johor yang mengorbankan 25 orang polis, keluarga mereka dan orang awam, apabila komunis bertindak ganas menyerang balai polis berkenaan dan akhirnya dengan kejam telah membakar balai polis tersebut.

Balai Polis Bukit Kepong ialah sebuah balai polis kecil yang terletak di tebing sungai pada selekoh Sungai Muar; di mana Bukit Kepong ialah sebuah perkampungan kecil yang terpencil yang pada ketika itu pengangkutan utama ke Bukit Kepong adalah dengan menaiki bot menyusuri Sungai Muar.

Hampir 200 orang pengganas komunis diketuai oleh seorang komunis Melayu bernama Muhammad Indera telah membuat serangan hendap ke atas balai polis itu yang diketuai oleh Sergeant 3493 Jamil Bin Mohd Shah dan membunuh hampir kesemua daripada 22 orang anggota polis yang bertugas di situ.

Pengganas komunis telah mengepung seluruh Balai Polis Bukit Kepong sebelum memulakan serangan ganas mereka dan percaya mereka akan dapat menawan balai polis itu dengan mudah.

Namun, walaupun dengan jumlah anggota yang amat sedikit berbanding jumlah musuh, pihak polis dengan cekal telah bertempur habis-habisan untuk mempertahankan Balai Polis Bukit Kepong dan tidak menyerah kalah mengakibatkan hampir kesemua anggota polis dibunuh dengan kejamnya bersama keluarga mereka, termasuk yang hangus terbakar apabila pengganas komunis membakar berek kelamin di situ.

Kita mesti mengambil iktibar daripada tindakan kejam dan tidak berkemanusiaan ini agar ianya memberi pengajaran kepada seluruh rakyat Malaysia supaya tidak terikut-ikut dengan fenomena neo-komunis dan neo-sosialis yang semakin mempengaruhi orang ramai di negara kita, khasnya golongan muda.

Generasi muda tidak boleh buta sejarah dan melupakan mereka yang telah berkorban nyawa demi membina dan mempertahankan kedaulatan negara ini.

Al-Fatihah buat semua perwira negara yang terkorban mempertahankan Tanah Melayu ini.

  1. Sergeant 3493 Jamil Bin Mohd Shah (Bukit Kepong police chief)
  2. Corporal 7068 Mohd Yassin Bin Haji Wahab
  3. Lance Corporal 7168 Jidin Bin Omar
  4. Police Constable (PC) 3933 Hamzah Bin Ahmad
  5. PC 5674 Abu Bin Mohd Ali
  6. PC 7493 Muhammad Bin Jaafar
  7. PC 7862 Abu Kadir Bin Jusoh
  8. PC 8600 Jaafar Bin Hassan
  9. PC 9136 Hassan Bin Osman
  10. Extra Police Constable (EPC) 3475 Mohd Tap Bin Lazim
  11. EPC 3795 Jaafar Bin Arshad
  12. Marine Constable (MPC) 60 Ibrahim Bin Adam
  13. MPC 68 Awang Bin Ali
  14. MPC 181 Basiron Bin Adam
  15. AP 1925 Ali Akop Bin Othman
  16. AP 2127 Othman Bin Yahya
  17. AP 2130 Samad Bin Yatim
  18. AP 1912 Mahmood Bin Saat
  19. AP 2098 Redzuan Bin Alias

Please click the photos for larger images:

Author: Ahmad Ali Karim

Blogger. Columnist at Utusan Malaysia. RCE Youth Coordinator at RCE Greater Gombak. Secretary at Pertubuhan Permuafakatan Pendidikan Malaysia (ME'DIDIK).

18 thoughts on “Tragedi Hitam Bukit Kepong – Sejarah Hitam Yang Mesti Diingat”

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.